maanantai 3. marraskuuta 2014

Raakasuklaata? Kyllä kiitos!

Musta on lähiaikoina alkanut kuoriutua pieni foodie. Maraboun suklaa ja irtokarkit ovat vaihtuneet itsetehtyyn raakasuklaaseen sekä taateleihin, ja perinteisiä herkkuja olen pyrkinyt korvaamaan terveellisemmillä versioilla. Olen päässyt irti siitä ajattelusta, että kerran viikossa saa ja pitää vetää karkkiöverit, että jaksaa sinnitellä koko seuraavan viikon ilman herkkuja. Ennen luulin tämän olevan mahdotonta, koska Kinder Buenot best thing evör ja mikään, missä ei ole sokeria ei oo hyvää. Pahasti metsään meni! Nykyään syön lähes aina raakasuklaata ja sen tuoma makuelämys on monta kertaa parempi kuin jonkun toisen suklaan. Tätä ajattelua vahvisti I Love Me- messuilla maistetut yksilöt, jotka oli kieltämättä parhaan makuisia ikinä, ja kaikki tietysti raakana. En sano, etteikö maitosuklaa ja irtokarkit olisi edelleen suurta herkkua, mutta niiden jälkeen tulee niin ällöttävä olo etten halua enää usein niitä syödä. Raakasuklaassakin on tietysti paljon energiaa, mutta sitä en kammoksu yhtä paljon kuin sokeria ja säilöntäaineita. raakasuklaa raakasuklaa4
Olen jo vähän aikaa yrittänyt tehtailla hyvää reseptiä, johon ei tarvitse sen kummempia kikkailuja normaalien ainesten lisäksi. Mä oon just sellanen, että reseptit jää kokeilematta, jos niissä on liikaa pieniä ainesosia ja ne on kauhean vaikee toteuttaa. Raakasuklaan tekemiseen toki tarvitaan raaka-aineita joiden hankkimiseen menee kerralla vähän enemmän rahaa, mutta vastapainoksi niiden riittoisuus on todella hyvä, ainakin oman kokemukseni mukaan. Mulle oli pikkuhiljaa kerääntynyt kaikki tarvittavat ainekset kookosöljyä lukuunottamatta, joten oli pienempi kynnys lähteä kokeilemaan erilaisia reseptejä.
raakasuklaa3
Eräänä perjantai-iltana mun teki ihan älyttömästi mieli Maraboun Appelsiini-krokanttisuklaata, joten siitä se ajatus sitten lähti. Tämmöisellä reseptillä tehtailin tähänastisesti parhaan omatekoisen suklaan:

1dl      kylmäpuristettua kookosöljyä
0,75dl raakakaakaojauhetta
1,5 rkl juoksevaa hunajaa
1 rkl    kaakaonibsejä
(1rkl    Lucuma- jauhetta tuomaan makeutta)
1          appelsiinin kuori raastettuna (kokeilin tätä toisella kerralla mandariineilla, koska niitä sattui löytymään kaapista silloin. Tuli hyvää, mutta vielä vahvemman maun saa appelsiinilla!)

Kaikki ainekset ihan rohkeasti sekaisin vaan ja sitten levyksi leivinpaperille. Noin tunniksi pakastimeen ja voilá! Appelsiinin olen korvannut aiemmin esimerkiksi cashew- pähkinöillä sekä taatelilla, niistäkin tuli tosi hyviä.
raakasuklaa2 raakasuklaa1
Mmmm.. Näyttääkö hyvälle? Nyt kipin kapin ostoksille ja suklaata tehtailemaan! Mä oon niin onnellinen, että Laura tutustutti mut raakasuklaan salaiseen maailmaan ja tajusin, että myös hyvistä raaka-aineista voi tulla näin hyvää tavaraa. Makeanhimon iskiessä pari tämmöistä pientä palaa riittää täydellisesti tyydyttämään himon.

Ah, gotta love it.

6 kommenttia:

  1. ei vitsit.. pakko varmaan mennä heti kauppaan ja kokeilla! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hopi hopi, kannattaa äkkiä helliä makunystyröitä ;)

      Poista
  2. Näyttää superhyvältä! Nam!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä se kyllä onkin, suosittelen testaamaan! :-)

      Poista
  3. Hihii oon ylpee et säki oot päässy tähän raakaruokarakkauteen mukaan<3 Ja mun on pakko saada maistaa tota!!!:P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinun <3 Ja todellaki maistat joku päivä!

      Poista