tiistai 12. huhtikuuta 2016

Uskalla kokeilla; ennakkoluulot romukoppaan

Moi, mitä teille kuuluu? Onko kevät antanut teille samalla tavalla virtaa kuin mulle vai onko mieli väsynyt kenties pääsykokeisiin lukemisen keskellä tai työstressin alla? Olisi kiva kuulla kuinka teillä menee <3

Mulla menee ihan hyvin tällä hetkellä. Mulla on inspiraatiot huipussaan varmasti niin lähenevän kesän, lisääntyneen valon sekä lämmön johdosta. Kevät on mulle aina sellaista uudistumisen ja inspiraation aikaa ja tuntuu, että kaikki tuntuu hauskemmalta silloin! Vaikka pyrin talvellakin toteuttamaan kaikkia kivoja asioita, on sevaan fakta että moni juttu saa sisältöä vasta kun kadut ovat kuivina ja aurinko möllöttää taivaalla hieman kauemmin kuin kaksi tuntia.

_MG_8295 copy _MG_8284 Halusin tulla kertomaan teille siitä, kuinka oikeasti kannattaa välillä päästää irti omista ennakkokuuloistaan ja hypätä tuntemattomasti uusiin tilanteisiin. Se pätee ihan kaikilla elämän osa-alueilla ja mulla se on ehkä eniten tullut ilmi ihmissuhteiden ja urheilun parissa.

Välillä on saattanut esimerkiksi epäillä kovin jotain uutta ihmissuhdetta, mutta on kuitenkin lähtenyt ennakkoluulottomasti juttuun mukaan ja lopulta onkin yllättynyt miten hyvin tuleekaan toimeen toisen kanssa. Olen muutenkin nyt iän myötä oppinut sen, että kaikenlaiset ennakkoluulot on ihan pyllystä. En halua tehdä mitään oletuksia esimerkiksi uusista ihmisistä, ennen kuin olen oikeasti tutustunut heihin henkilökohtaisesti. Joskus nuorempana saatoin uskoa muiden mielipiteitä enemmän kuin omaa intuitiota ja sen takia jätin tutustumatta varmasti tosi upeisiin tyyppeihin - vain siksi ettei kaverit pitäneet kyseisestä ihmisestä. Olipa tyhmää! Olen onneksi oppinut sen, että ihmisestä voi muodostaa mielipiteen vasta kun oikeasti tietää tai tuntee hänet yhteisten kokemusten kautta._MG_8253 _MG_8308 copy Toinen hyvä esimerkki on urheilulajien parista. Joskus nuorempana en voinut kuvitellakaan pitäväni juoksemisesta. Suoraan sanottuna se oli hirveintä mitä tiesin, olihan mulla todella huono kunto siihen aikaan. En voinut ymmärtää, miten joku voi nauttia jostain niin hermoja ja kroppaa raastavasta asiasta. Tällä hetkellä pidän juoksemisesta todella paljon ja haluaisin jatkuvasti kehittyä siinä paremmaksi.

En myöskään vielä pari vuotta sitten ymmärtänyt, kuinka ihmiset jaksavat joogata. Halusin aina vain hien pintaan ja lihakset kipeiksi. En ymmärtänyt joogaamisen ideaa, kun luulin sen olevan pelkkää venyttelyä. Olen onnellinen, että annoin sille mahdollisuuden ja nykyään se onkin yksi lajeista jota en vaihtaisi pois mistään hinnasta - se on tehnyt paljon hyvää niin kropalle kuin mielellenikin.

Uusin tuttavuuteni ryhmäliikuntatunneista on Les Millsin Attack, jota vielä muutama kuukausi takaperin katsoin "hullujen hommana". Se näytti niin hirveältä, että luulin kuolevani jo lämmittelyn aikana. Onneksi uskaltauduin kokeilemaan sitä, sillä nyt siitä on tullut mulle viikottainen rutiini. Ne tunnit on aina niin energisoivia ja ryhmähenki on jotain käsinkosketeltavaa. Kun ihmiset taputtaa ja huutaa "hei, hei, hei" yhteen ääneen, tulee kylmät väreet jostain tosi syvältä asti. Ihan huippua.

Tässäpä nyt muutama esimerkki mun rikotuista ennakkoluuloista. Eikä kertaakaan ole mennyt pieleen.

_MG_8251 _MG_8300 Tällä hetkellä mulla ei tule mitään sen kummepaa ennakkoluuloa mieleen, josta 'kärsisin' tällä hetkellä. Mutta kun sellaisia ilmenee, haluan päästä rikkomaan niitä saman tien. Ei sitä voi koskaan tietää mikä ihmissuhde tai urheilulaji on sua varten, ei muuten kuin kokeilemalla. 

Onko teillä ollut jotain ennakkoluuloja, joista olette päässeet irti? Olisi mielenkiintoista kuulla teikäläisten kokemuksia aiheesta :-)

kuvat: Laura Laukka/ Muokkaus: Minä

4 kommenttia:

  1. Ei vitsi kuinka mageita noi hyppykuvat on!!!! Ihan hulluja, tykkäään superisti, ihan itekki tekis mieli hyppimään tolla tavalla! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana! Mennään hyppimään joku päivä, haha! :--)

      Poista
  2. voi, oot niin super inspiroiva!! :-)

    VastaaPoista
  3. VIRTAA! Sitä kevät on mulle tuonu, ja se on ihanaa :) Oon niin onnellinen keväästä! Vaikka kouluhommia riittää niin silti mieli on kirkas. Niinku sanoit, kevät tuo ihan eri fiiliksen ja tekis mieli niin suunnitella ja toteuttaa kaikkea. Haaveiluhommia!

    VastaaPoista