torstai 21. heinäkuuta 2016

Päivälliseksi pullaa ja jäätelöä

Huomenta kaunokaiset! Mikä fiilis? Mulla on ihan hyvä fiilis, vaikka taivas on pilvinen ja flunssa kolkuttelee edelleen takaraivossa. Tänään olen haalinut itselleni sen verran kivaa tekemistä, että tuollaiset pikkuseikat eivät haittaa laisinkaan! Kokonaisvaltaisesti kun on hyvä fiilis niin ei pienet takapakit fiilistä pilaa. 
Mulla tuli tässä eräs asia mieleen, josta ajattelin vähän puhua teille, nimittäin lomakilot, kesäkilot, whatever you name it. Olen lähipäivinä törmännyt moneen otsikkoon, jossa viitataan näihin hurjiin hirviöihin, joita kukaan ei halua nähdä, saatika saada omalle kohdalleen. Niitä vältellään viimeiseen pisaraan saakka ja mikäli niitä omalle kohdalle kertyy niin ollaan kutakuinkin epäonnistuneita yksilöitä. Kärjistettyä, mutta tällainen fiilis mulla siitä tulee. 

Mua henkilökohtaisesti vähän ärsyttää se, että lomasta nauttimisesta tehdään tabu ja arka aihe. Monelle kun kesäloma tarkoittaa rutiineista irti päästämistä, rentoutumista, nautintoa ja mitä nyt ikinä haluaakaan siltä saavuttaa. Myös minulle loma tarkoittaa hölläämistä sopivassa suhteessa - vaikka tarkoituksena onkin pitää normaali hyvä fiilis yllä, ei se tarkoita sitä etteikö saisi myös höllätä ja herkutella. Ymmärrän, että lomakilot eivät ole mitään haluttua tavaraa ja mielelläni myös minä elän ilman niitä, mutta antakaapas mulle hetki niin mä kerron.
Katsokaa näitä kuvia. Kuvissa esiintyy kaksi onnellista nuorta naista, jotka ovat nauttineet lomastaan täysillä. Ainakin toinen heistä (allekirjoittanut, kjeh) on helteisinä lomapäivinä syönyt jäätelöä kaksin käsin ja monta kertaa päivässä. Hänen tavoitteenaan on ollut syödä mahdollisimman montaa eri jäätelömakua. Hän on antanut elämän viedä, fiilisten tulla ja mennä, antaa palaa ja hän on ollut miettimättä huomista. Hän on lähtenyt bilettämään, vaikka aamulla on kuuden herätys ja pitkä päivä edessä. Hän on siitä johtuen nukkunut kaksi tuntia ennen 16 tuntista retkeä kansallispuistossa. Hän on todennäköisesti hieman turvonneemmassa kunnossa nyt, kuin ennen lomaa, mutta nämä hetket. Nämä hetket, jotka kuvissa näkyvät - ne on niitä minkä vuoksi hän haluaa elää. 
En halua elää jatkuvasti painoani tarkkaillen tai linjojani seuraten. Sen sijaan haluan seurata hyvää oloani ja tehdä valintoja sen eteen. Eilen ei tehnyt mieli kunnon ruokaa ja makasin sohvalla kokonaisen päivän. Ainoa urheilusuoritukseni oli kävely kauppaan, josta hain voisilmäpullaa ja jäätelöä, joista koostui mun päivällinen ja iltapala. Turvotti, mutta piru vie ne maistui hyvältä. Tänään oli sitten aamupalana smoothieta, koska noh, tasapaino on kaiken a ja o. 

Tiivistettynä siis kannustan jatkuvasti itseäni ja tässä samalla teitä nauttimaan elämästä. Siinä ei ole mitään väärää, jos haluat elää kurinalaisesti koko kesän - ei tietenkään, olen viettänyt monta elämäni kesää sillä tavalla. Mutta siinä ei ole myöskään mitään väärää, jos haluat hetkeksi päästää irti ohjaksista, juosta auringonlaskuun ja kantaa kainalossa paketillista lempijäätelöä tai pussillista sipsejä. Se on tosi ok, jos sun ei tee mieli urheilla loman aikana, jos haluat mieluummin nähdä ystäviä ja nauttia harvinaisista kesäjutuista. Olen tietysti itsekin sitä mieltä, että kohtuus kaikessa pitää fiilikset hyvänä, joten kannattaa opetella sellaista kultaista keskitietä (joka on, myönnän, vaikea löytää. Mutta kun sen löytää, kaikki on helpompaa). Kuuntele itseäsi ja mieti, mikä on sulle tärkeää. Ota vaikka paperi ja kynä ja listaa ylös. Kirjoittamasi perusteella voit saada jo valmiin vastauksen.
muokkaus: Minä

Toistan vielä, että jokainen tyyli on oikea, kunhan se on kantajansa mukainen. Mun tyyli on se, että treenaan kun mieli tekee ja useimmiten se on muutaman kerran viikossa. Treenien ohella nautin elämästä parhaani mukaan, oli se sitten uimastadionilla loikoilua, ystävän kanssa kalliolla istuskelua tai brunssilla ruokakoomaan saakka istuskelua. 

Olen puhunut, nyt lähden nauttimaan rakkaan siskoni seurasta. Palataan, adios! 

6 kommenttia:

  1. Upea postaus!!! Ja mistä näin ihania kuvia & maisemia? :)

    VastaaPoista
  2. Oih, tämä on juurikin sitä, miten ajattelen itsekin nykyään. Lomalla voin maata päiviä sohvalla lukien hyvää kirjaa ja lounas voi olla tyyliä 'sipsiä cokiksella'. Ja se on ihan fine.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin, jos se siinä hetkessä tuntuu oikealta vaihtoehdolta! Mahtavaa <3

      Poista
  3. Juurikin oikein...nimerkillä iltapalaksi litra jädee....lomalla rentoillaan hyvällä omalla tunnolla ja fiiliksellä,hetkessä ja sit taas duunissa kiristetään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi jäätelö on kyllä niin parasta - sitä vois vetää vaikka kuinka paljon kerralla! :-D

      Poista