perjantai 2. tammikuuta 2015

Kuinka saada taas kiinni terveellisistä elämäntavoista ja treenirytmistä?

Nyt eletään sitä aikaa vuodesta, että varmaan lähestulkoon kaikki kamppailee pienemmistä tai isoista ruokaturvotuksista joulun ja uudenvuoden jäljiltä. Itselläni loppuvuosi on aina yhtä juhlaa, kun näiden kahden lisäksi on vielä omat sekä isäni syntymäpäivät näiden kahden suuren juhlan välillä. Yritä siinä sitten olla herkuttelematta! Itse en ole edes halunnut yrittää kieltää mitään herkkuja tai muita nautintoja itseltäni tähän aikaan, vaan olen ottanut kaiken ilon irti - onpahan taas vuosi aikaa tsempata ennen kuin sama rumba alkaa uudelleen.

Mulle on usein vaikeaa päästä normaalirytmiin juhlien jäljiltä. Yksi ilta ei tee vielä mitään, mutta kun niitä on useita parin viikon sisällä, alkaa mieli manipuloitua herkuttelutyyliin ja itse kun oon tällainen kaikki tai ei mitään- tyyppi, tulos voi toisinaan olla aika karmiva. Tänä jouluna skarppasin itseni ihan toden teolla ja kävin välipäivinä pari kertaa salilla. Pahin turvotus lähti sillä, mutta a-aa, heti seuraavaksi tuli synttärit! Voi pojat, taas sitä mennään. Pointti tuli nyt varmaan teille selväksi - vaikeaa on.

Tässä siis omia vinkkejäni siihen, miten päästä takaisin terveelliseen rytmiin ja kuinka sitä voisi pitää yllä. Nämä kaikki ovat omakohtaisia kokemuksiani, eli se mikä toimii minulla ei välttämättä ole se parhain neuvo jollekin toiselle. Koittakaahan saada jotain irti tästä!

moti1

1. Ihan ensimmäisenä ja tärkeimpänä on saada ruokavalio taas normaaleille raiteille. Itselleni se tarkoittaa sitä, että joulupuuro-, paahtoleipä-,suklaa- ja muut herkkuaamiaiset korvataan taas täyttävillä kaurapuuroannoksilla tai ravitsevilla ruisleivillä täytteineen. Välillä multa saattaa unohtua se, kuinka tärkeä ateria aamupala mulle onkaan ja meinaan syödä ihan liian vähän. Nyt olen taas päässyt tähän kaurapuurotyyliin ja huomaan, kuinka paljon virkeämpi fiilis tulee koko aamupäiväksi täyden mahan ansiosta. Muita lempi aamiaisiani ovat esimerkiksi kaksi jälkiuunipalaa juustolla, kinkulla ja avocadoviipaleilla. Myös erilaiset smoothiet ovat täyttäviä ja maukkaita.

2. Aseta tavoite. Ihan sama aiotko laihduttaa, saada lisää lihasta seuraavien kuukausien aikana vai pelkästään muuttaa ruokavaliotasi, aina kannattaa olla jokin tavoite. Oma tavoitteeni kohdistuu juurikin tämän terveellisen ruokavalion ylläpitämiseen ja säännölliseen salitreeniin. Voisin vaikka nyt sanoa, että tavoitteeni on pitää yksi herkuttelupäivä ja käydä kuntoilemassa vähintään kolme kertaa viikossa. Tadaa, kaikki on paljon helpompaa! On vaikeaa, jos vaan päättää "no mä nyt liikun enemmän ja en syö niin paljon roskaruokaa, ainiin joo kyl noihin yksiin farkkuihin täytyis jossain vaiheessa mahtuu.." Okei, sit asetetaan sellaset tavoitteet että mahdutaan niihin farkkuihin parin kuukauden päästä ;-) Ottaako esimerkiksi vatsasta kiinni? Hyvän ruokavalion ohella treenataan sitten niitä vatsalihaksia!

3. Älä ole itsellesi liian armoton. Eiköhän me kaikki tiedetä se, että tietty armollisuus on hyvä olla pelissä mukana - 100 päivää ilman karkkia, pullaa, sipsiä ja jäätelöä voi olla ihan mahdoton sellaiselle henkilölle, joka on tottunut syömään herkkuja harva se päivä. Mielestäni parempi tyyli voisi olla pikkuhiljaa herkuttelun vähentäminen ja sen jälkeen pidempi tauko. Toki osa ihmisistä varmasti kokee sen niin, että ellei jotain lopeta täysin seinään (kuten tupakointi), ei sitä pysty lopettaa missään vaiheessa. Mutta niin kuin sanottu, tämä olisi oma tyylini! Itse toimin usein niin, että kun tiedossa on esimerkiksi jotkut syntymäpäiväjuhlat, yritän erityisesti panostaa syömisiini ja liikkumiseen edeltävän viikon aikana ja viikonloppuna sitten oikein hyvällä omalla tunnolla voi södä synttäriherkkuja. Nami!

moti

4. Päätä ruokavaliosi ennen kauppareissua. Tämä on toiminut mulla tosi hyvin. Kun olen päättänyt jo kotona ruokaostosaikeeni, ei tule ostettua mitään turhaa. Kannattaa välttää myös väsyneenä ja nälkäisenä kaupassa käyntiä, virhe!! Allekirjoittanut ei jaksa siinä mielentilassa miettiä alkuunkaan terveellisiä ja hyviä ruokavaihtoehtoja, vaan saattaa kävellä pakastealtaan ohi ja napata sieltä jotain valmisruokaa. Kotona voi vaikka kirjoittaa ihan kirjallisesti kaikki tarvittavat ostokset, jotta kaupassa olisi helpompaa vaan napata ne koriin ja lähteä tyytyväisenä kassan kautta.

5. Jos tavoitteenasi on ulkonäöllinen muutos, suosittelen ottamaan tasaisin väliajoin valokuvia. Tiedän, että niiden ottaminen on ahdistavaa varsinkin silloin, jos ei ole tyytyväinen vartaloonsa, mutta lopussa kiitos seisoo. Silmä tulee todella nopeasti sokeaksi oman kropan muutoksille ja tällöin on helpompi seurata omaa kehitystä valokuvien kautta. Mulla on nyt toiminut se vähän vastoinpäin (krhm..), kun katselen vanhoja treenikuvia. Oon omistanut enemmän lihasmassaa ja lihaserottuvuus on ollut parempi kuin nyt syksyn sairasteluiden jälkeen. Eli toimii se näinkin päin! Nyt on kova motivaatio taas päästä treenaamaan itsensä siihen entiseen ja yhä parempaan kuntoon.

moti2

6. Muista palkita itsesi onnistumisesta. Jos olet pysynyt suunnittelemassasi ruokavaliossa tai tiputtanut pari lisäkiloa tietyllä aikavälillä, voi palkintona olla esimerkiksi joku uusi treenivaate tai uuden reseptin kokeileminen kotikeittiössä. Näistä tulee mulle ainakin ihan erihyvä fiilis kuin esimerkiksi palkkiosuklaan syömisestä. Tottakai välillä saa ja pitääkin herkutella, mutta kannattaa kokeilla erilaisiakin palkitsemismetodeja :-)

7. Pyydä ystävä mukaan liikkumaan! Välillä on todella vaikeaa lähteä yksin salille tai lenkille, mutta jos on sopinut treffit jonkun kanssa, ei tee mieli luistaa. Mulla on ollut pari kertaa sellainen tilanne, etten olisi voinut väsymyksissäni työpäivän jälkeen kuvitellakaan salille menemistä, mutta kun oon ollut aiemmin sopinut sen jonkun kanssa niin olen tietysti mennyt. Fiilis sen jälkeen on vielä mahtavampi kuin normaalisti, kun on ns. ylittänyt itsensä ja mennyt vaikkei olisi millään jaksanut! Ollaan nyt alettu käymään poikaystävän kanssa samalla salilla ja oon tosi iloinen, että nyt on treenikaveri lähellä ja voidaan potkia toisiamme salillelähtöön. Ennen kävin Elixialla ja vaikka muutama tuttu siellä oli, niin aina oli jotenkin vaikea sopia yhteistreenejä.. Vaan nyt on asiat toisin!

8. Älä kangistu kaavoihin. Muuta vanhaa saliohjelmaa, kokeile uusia liikkeitä, käy uimassa, osta joogakortti, harrasta tanssia, lenkkeile, käy pelaamassa sulkapalloa.. You name it! Itse olen hankkimassa juurikin tuota korttia eräälle joogasalille täällä Espoossa (saa muuten ehdottaa hyviä paikkoja Helsingissäkin jos tulee mieleen!) ja tavoitteenani olisi käydä myös uimassa silloin tällöin. Haluan panostaa myös näihin hyvän mielen ja kehonhuollon lajeihin, etten kangistu pelkkään salitreeniin. Yhdessä vaiheessa kävin aika paljon joogailemassa ja kun siihen tottuu ja oppii juttuja, fiilis on ihan mieletön. Suosittelen kokeilemaan, siinä ei menetä mitään (paitsi kertamaksun, hih).

moti3

9. Treenaa myös kotona. Tässä on itsellänikin harjoittelemisen varaa, mutta nyt kun sain kahvakuulan tänne niin treenaaminen kotona helpottui kertaheitolla! Eräänä iltana pistin Youtubesta kahvakuulatreenin pyörimään (hakusanalla kettlebell workout löytyy hirveästi erilaisia) ja eikun vaan heilumaan! Tää oli tosi hyvä, kun en jaksanut enää salille lähteä ja hoidin homman kotiin täällä meidän olohuoneessa. Kätevää, eikö? Kotona voi tehdä myös paljon treenejä pelkällä oman kehonpainolla, esimerkiksi tällä Youtuberilla on hirveästi kotikutoisia treenejä kaikkien meidän iloksi!

10. Muistakaa nauttia elämästä! Mulla oli tässä taannoin vaihe, kun karsin ruokavaliostani lähes kaikki herkut ja alkoholin, en käynyt pitkiin aikoihin baareissa ja lähdin juhlista aina kotiin, ravasin salilla vähän liikaakin. Tätä ei tosin kestänyt kauaa, mutta silti. Olin hyvässä kunnossa ja niin edelleen. Sitten huomasin, että ahaa, tää ei ollutkaan tää elämän tärkein asia ja aloin taas käydä kavereiden kanssa ulkona, pitämään hyvällä omalla tunnolla kunnollisia karkkipäiviä ja nautin niistä asioista joihin mulla on oikeesti tässä elämässä mahdollisuus. Kuntoilu ja terveellinen ruokavalio on mulle suuri osa hyvinvointia, mutta niin on moni muukin asia. Olen pitänyt itselläni sellaista hyvää muistisääntöä, että treenit eivät mene kavereiden edelle. Hyvin on toiminut! Treenata ehtii koska vaa, mutta perhe- ja ystäväsuhteita täytyy myös vaalia. Tehkää kaikkia asioita elämässä joista nautitte, kohtuus kaikessa pitää mielen virkeänä!
  moti4 Siinä oli mun vinkit, kertokaahan mitä piditte! Ja nyt on teidän vuoro jakaa mulle hyviä tippejä, jos tuli joitain muita mieleen. Tsemppiä kaikille keillä on pieni remontti edessä :-)

Ps. Tänään alkaa Tikis Officialin Paremmas Tikis 21 Päivässä-haaste, johon olen itse ainakin osallistumassa. Kannattaa kurkata lisäinfoa heidän Facebook-sivuiltaan täältä!

4 kommenttia:

  1. En oo varma tuliko mun äskeinen kommentti perille, mutta tää oli tosiaan tosi hyvä ja ajankohtainen postaus - mulla (ja varmasti monella muullakin) nimittäin alkoi vuodenvaihteessa terveellisempien elämäntapojen etsiminen! Pitäis nyt saada itseään niskasta kiinni ja palata treenin sekä terveellisemmän ruokavalion pariin, vaikka viikon päästä häämöttävällä Thaimaan reissulla aionkin nauttia täysin siemauksin :-) Mut lisää tälläsiä, mä tykkäsin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva kuulla et tykkäsit! Eiköhän nyt itse kullakin ole vähän petrattavaa tässä alkuvuoden aikaan ;-) Oi vitsi oon kade kun pääsette sinne Thaimaaseen, todellakin näutit täysin rinnoin!

      Poista
  2. Kiitos ihan huikeasta postauksesta! Sain niin paljon motivaatiota tähän vuoden alkuun nyt :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan huikeeta että oon voinu motivoida sua :-) Tsemppiä siihen mitä ikinä aiotkaan tehdä!

      Poista