lauantai 27. kesäkuuta 2015

Synkkiä mietteitä

Ajatteleeko joku muu ikinä sellaista, että oma mieli kulkee suurimman osan ajasta vaan sellaisessa omassa pienessä kuplassa? En puhu nyt itsekeskeisyydestä tai sellaisesta, vaan että harvemmin sitä tulee ajateltua miten asiat oikeasti vois olla. Mun on todella vaikee selittää tätä selkeästi, mutta yritän parhaani.

Väillä kun kuljen kadulla iloisena musiikit korvillani nautiskellen auringonpaisteesta tai hyvän ystävän seurasta, alan ajattelemaan ihan ihmeellisiä asioita. Voin pohtia esimerkiksi, että "Onkohan joku saanut tässä kadulla joskus sydänkohtauksen" tai että "Joku narkkari on varmaan nukkunut tässä edellisen yönsä". Alan tietyllä tavalla kelaamaan kaikkia mahdollisuuksia, yleensä negatiivisiin, tapahtumiin ja ihan vaan elämään. Tai vaikka bussissa istuskellessani mietin kuinkakohan moni bussissa istuvista ihmisistä on kokenut äskettäin jotain traumaattista tai onko joku juuri kuullut jotain surullisia uutisia. Kuulostaa kauhean synkältä ja niinhän se onkin, mutta tällaista mä aina silloin tällöin jään pohtimaan!

Usein myös ajattelen, että mitä tällä hetkellä tapahtuu toisella puolella maailmaa. Kun mä olen menossa nukkumaan, ties kuinka moni bisneshenkilö aloittelee tärkeää kokoustaan tai jossain joku tekee leipänsä viljelemällä maata. Jossain jotain kositaan ja toisessa paikassa tapetaan joku. Tää kaikki on vaan jotenkin niin outoa, että maailma on niin iso ja kaikki hommailee ihan eri juttuja. Ja kaikkea pahaa tapahtuu koko ajan mutta me ei vaan tiedetä sitä.
fog5fog4fog2fog3fogfog6fog1
Nää kuvat on napattu mökiltä juhannuspäivänä. Mä olin ennen mökille menoa suunnitellut ottavani jotain hienoja sumuisia kuvia ja olin vähän harmissani kun missään vaiheessa en meinannut saada suunnitelmaa toteutetuksi. Vikana iltana tuli sitten kunnon sumu ja lähdettiin rantaan ottamaan kuvia. Fiilis tuolla oli todella rauhallinen ja toistinkin vaan koko ajan itseäni, kun en voinut olla päivittelemättä sitä miten ihana toi sumu oikeesti oli.

Ajatteleeko joku muukin tällaisia asioita yksinään?

11 kommenttia:

  1. Mä pohdin aika paljon sellasia "mitäjos" tilanteita, esim. kuvittelen jonkun mun läheisen kuoleman ja miten se vaikuttaisi mun elämään ja käyn sen asian läpi päässä ja se on musta aika sairasta. Tai yleisestikin ottaen sellasia worst case skenaarioita tilanteista, missä oon, ja suunnittelen miten toimisin siinä kun joku vaikka yöllä lähtisi seuraamaan mua kotimatkalla yms :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo no mäki mietin paljon tollasta et entä jos joku murtautuis meille ku oon himassa tai joku ahdistelis kadulla ku oon menos kotiin, mut musta se ei oo missää nimes turhaa! Ehkä vähän ylireagointia omaan mielikuvitukseen mutta silti on hyvä miettii jos oikeesti joutus johonki uhkaavaan tilanteeseen :)

      Poista
  2. Tuntuu, että viime aikoina on saanut kuulla tosi monia tapauksia, kun joku ihminen on sairastunut tappavaan tautiin ja päivittäin lukee uutisista toinen toistaan hirveämpiä ihmiskohtaloita. Kun itse on saanut elää niin "ruusuista" elämää, ilman traumaattisia kokemuksia ja suuria menetyksiä, niin jotenkin sitä jää monesti pohtimaan, että koska se jokin hirveä asia osuu omalle kohdalle, kun vielä ei ole niin käynyt. Jos suomalaisista yksi neljäsosa sairastuu syöpään, niin pakkohan sen on kohta itselle tai jonkin läheisen kohdalle osua. Tosi ahdistavaa, kun tuntuu, että usein uppoutuu noin synkkiin ajatuksiin, kun mielummin kohtais asian vasta sitten, jos se joskus tulee todeksi. Joskus kun ajattelinkin jonkun läheisen menetystä, niin itkuhan siinä tulee vaikka tällä hetkellä kaikki on hyvin. On tää ihmismieli vaan kumma :-D Onneks vielä sentään suurimman osan ajasta pystyy elämään positiivisin mielin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo toi informaatiotulva kyllä pistää ahdistamaan vielä entistä enemmän! Mä löydän itteni aika useinkin tollaisten ajatusten keskeltä, vaikka mitään Ei olisikaan tapahtunut. Ollaan me kyllä ihmeellisiä:-D

      Poista
  3. Huh nyt kyllä voi sanoa, kuinka kuvat nostattavat tunteita pintaan. Ihan käsittämättömän maagisia ja jokseenkin pelottavia otoksia... Varsinkin tuon sun tekstin lukemisen jälkeen selasin kuvia uudestaan ja uudestaan ja ihan selkäpiitaa pitkin karmi, että oikeasti, tuolla jossain on jotain pahaaa, jossain tuolla pidetään ihmisiä nälässä ja ties mitä... Kuvat sopii erittäin hyvin tekstiin! Ja ovat muutenkin upeita, jotenkin samalla myös kauniita ja rauhallisia. Mutta ensin mulle tuli just tuo ns pelko mieleen! Jännä miten ihan mökki pihan kuvista voi saada niin monenlaisia kuvia ja eri tunteita herättiviä! Melkein voisit näitä kuvia joihin kuvaskilpailuun lähettää jos aiheena olisi kauhu yms :D Mä menin nyt ihan pökerröksiin näistä! Vau! Itse myös joskus on tullut ajatelua samoja juttuja, mutta ennemmin mulla tulee mieleen esim. juuri bussissa istuessa, että mitä jos tää kuski tekeekin itsemurhan tai mitä jos joku tuossa kadulla kävellessä tai kauppakeskuskessa alkais yhtä äkkiä vaan ampumaan... Pelottavia ajatuksia, mutta myös pistää miettimään tätä maailman menoa, tosiaan kun näitä itsemurha iskuja yms muita tapahtuu ja paljon ympäri maailmaa... Ja hei, vois miettiä jos tässä kesällä mentäs kuvaileen yms? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti Linda, pisti kyllä tää kommentti niin hymyilemään! Mä tykkään kans näistä kuvista kun tunnelma on niin pysähtynyt, kiva että muillekin välittyy sama fiilis :) Mä saatan kans ajatella jotain ihan tollasia kreisejä juttuja, mitkä periaatteessa on aivan mahdottomia, mutta kuitenkin mahdollisia aiempien hullujen tapahtumien perusteella.. Huhhuh!! Mut joo, mennään ihmeessä kuvaamaan, voidaan vaik facessa laittaa viestiä siitä:-)!

      Poista
  4. Vaikkei niinkään postauksen aiheeseen liitykään, pakko vaan todeta, että aivan törkeen mageita kuvia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Pauliina<3 Tuun aina iloiseksi kun jotain palautetta löytyy :-)!

      Poista
  5. Voi tiedän niin tunteen! :D Välillä ne ajatukset on aivan päättömiä, mutta varmaan silti jollaki tapaa tarpeellisia! Kompatakseni muita, niin just tollaset äkilliset sairaudet ja tapaturmat pistää kyllä mietteliääks...:/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! Aina kun lähellä tapahtuu jotain kamalaa, pistää se ihan eri tavalla miettimään kaikkia asioita :/

      Poista
  6. Tosi hyvä teksti ja mietin monesti ihan samoja juttuja.. Saa olla tosi kiitollinen että on terve ja ihania ihmisiä elämässä :-) Kiitos että oot yks niistä <3

    T. H

    VastaaPoista