maanantai 4. tammikuuta 2016

Anna kropallesi aikaa

Kun puhutaan urheilusta ja itsensä kehittämisestä, on tärkeää olla kärsivällinen ja armollinen itseään kohtaan. Vaikka kuinka haluaisi kehittyä nopeasti, saada mahdollisimman pian hyvän lihaserottuvuuden ja pystyä juoksemaan puolimaratonin, on pakko muistaa ettei Roomaakaan yhdessä yössä rakennettu. Kaikki hyvä vaatii pientä kärsivällisyyttä ja etenkin juuri sitä kärsivällisyttä.

Mähän olen yksi hyvä esimerkki sellaisesta "mulle kaikki heti nyt" -tyypistä, joka haluaisi kaiken tapahtuvan äkkiä, mieluiten heti samalla sekunnilla. Urheilurintamalla olen joutunut oppimaan sen, ettei kaikkea voi oikeasti saada heti. Eikä välttämättä kamalan nopeastikaan. Täytyy yrittää, epäonnistua, yrittää uudelleen, tuntea kehittyneensä, opetella lisää ja vasta ehkä sitten ollaan oikealla tiellä. Täytyy vaan jatkaa eteenpäin, luovuttamatta.
IMG_1639
Pitkään olen halunnut osata tehdä leuanvetoja. Sepäs onkin ollut pitkä ja kivinen tie, kun se leuanveto ei ilman harjoittelua muuten tule! Ja ai että kun mä olen monet kerrat luovuttanut kesken kaiken, kun mitään kehitystä ei ole tuntunut ilmenevän. En vaan ole jaksanut yrittää ja olen haudannut sen idean johonkin tulevaisuuden varalle. Väärä metodi Kata, ei hyvä.

Jos olisin harjoitellut leuanvetoja siitä asti kun niitä ensimmäisen kerran halusin opetella, osaisin varmasti jo kaiken maailman variaatiot niistä ja vetelisin perusleukoja mennen tullen. Mutta ei. Tämmönen nössykkä kun oon ollut niin eipä muuten vieläkään leukoja vedetä. Nyt olen taas jälleen kerran alkanut niitä treenaamaan ja lupaan, että nyt en luovuta (for real!!). Nyt aion treenata niitä niin kauan, että voin ylpeänä taputtaa itseäni olalle ja sanoa "Nyt meni hyvin, olen susta ylpeä".
IMG_1640
Joogassa on vähän sama juttu. Kun siellä käy ekaa kertaa, ainakin tällaiselle lihaskunnon treenaamiseen tottuneelle, tekisi mieli heittää joogamatto huitsin hemmettiin, huutaa namaste in my ass ja mennä salille puuskuttamaan räppiä täysillä kuunnellen. Mutta tässä on myös se yksi pieni juju - mitä enemmän siellä joogassa (missä tahansa samantyylisessä) käyt, sitä paremmaksi sä siinä tulet. Ihan oikeasti. Mulla oli ennen tosi pitkiäkin taukoja joogaamisessa ja jokainen kerta tuntui siltä ensimmäiseltä kerralta. Nyt olen saanut joogan rutiiniksi viikottain ja fiilis siellä paranee vaan kerta kerran jälkeen. Kun oma liikkuvuus ja hengitystekniikka harjaantuu, siitä osaa nauttia ihan eri tavalla.

Ja vaikka en olisi aiemmin uskonut tätä, nykyään jooga on mulle todella tärkeä harrastus. En tiedä miten olen pärjännyt ilman sitä kaikki nämä vuodet. Mä tarvitsen sitä kaiken tämän arjen ja kiireen keskellä, se on opettanut mut keskittymään paremmin ja olemaan ihan rauhassa. Mulla on siinä halu kehittää itseäni aina kerta toisensa jälkeen ja lähes aina huomaan oppineeni jotain uutta. Voisiko mikään olla palkitsevampaa?
IMG_1641
Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka (en edes mainitse juoksemista, sillä siitä tulisi taas ihan oma romaaninsa) ja kaikilla on varmasti ne omat harjaannuttamista vaativat kohtansa. Pääasia on, että uskaltaa tarttua härkää sarvista kiinni ja haastaa itseään. Se fiilis on yksi parhaimmista, kun ennen niin mahdottomalta tuntunut juttu meneekin yhtäkkiä kuin vettä vaan.

Mä jatkan leuanvetojen treenaamista ja joogasalilla ähkimistä, kohta mä oon niiden mestari. Mikä on sun lupaus?

3 kommenttia:

  1. Täällä nousi jalat ja kädet psytyyn, samaistuin!! Varsinkin tuohon "kaikki tänne heti nyt"- kohtaan. On kuule ollu kivikkoinen tie täälläkin suunnalla, mutta niinkuin hyvin itse sanoit "täytyy yrittää, epäonnistua, yrittää uudelleen, tuntea kehittyneensä, opetella lisää ja vasta ehkä sitten ollaan oikealla tiellä. Täytyy vaan jatkaa eteenpäin, luovuttamatta." - Nyt alkaa täällä suunnalla tie olemaan vähän tasaisempi, ja eteenpäin senkun mennään! Mä aijon olla kohta käsillä/päällä seisojan, leuan ja punnerusten mestari! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo täällä ihan samanlainen tyyppi :D Ihana kuulla että sullakin on mennyt nyt parempaan suuntaa, mieli täytyy vaan asettaa oikein niin pystyy saavuttaa uusia, huippuja juttuja! <3

      Poista
  2. Keho tarvitsee venyttelyä ja rääkkiä, mutta myös lepoa. Näillä on ainakin itsellä syntynyt paras vire :)

    VastaaPoista