perjantai 14. huhtikuuta 2017

Treenikuulumisia

Kevät, ulkoilma ja treeni. Siinäpä on kolme asiaa, joita olen hartaasti tässä viimeiset kuukaudet odotellut.
Alkuvuosi on ollut aikamoista vätystelyä kipeänä olemisen vuoksi ja vihdoin olen päässyt kiinni rutiineihin. Mun rutiineihin kuuluu töissä käyminen, säännöllinen syöminen, huolen pitäminen esimerkiksi proteiinien, hiilihydraattien ja rasvojen tarpeellisesta saamisesta, pitkien yöunien nukkuminen, fiiliksen mukaan liikkuminen ja rentoutuminen kaiken puuhastelun ohella.

On ollut ihan mieletöntä huomata jälleen se liikunnan tuoma energisyys ja itsevarmuus, joka on ollut pitkään kateissa. Uni tulee paremmin iltaisin ja aamulla herää virkeänä uuteen päivään. Työpäivä lentää useimmiten kuin siivillä, kun odottaa illan treenejä. Viikonloppuna on kiva lähteä aamulenkille sohvalla makoilun sijasta (siellä makoillaan vasta lenkin jälkeen, hah!) ja lempparein juttuhan on se, että meikämandoliinin masiina tarvitsee paljon ruokaa ja saa syödä tosi paljon!
Olen niin onnellinen tästä kultaisesta keskitiestä, jonka olen urheilun saralla löytänyt. Se koostuu oikeastaan kokonaan siitä, että teen kaikkea fiiliksen mukaan. Olen viikon sisällä tehnyt paljon juoksutreeniä, vaikken normaalisti tee sitä kuin maksimissaan pari kertaa viikossa. Nyt on ollut sellainen fiilis, että ulkoilma vetää puoleensa ja sen lisäksi haluan kehittyä juoksussa kevään ja kesän mittaan. Olen juossut ulkona tasamaata sekä spurtteja, minkä lisäksi olen tehnyt salilla pari juoksumattotreeniä sekä HIIT- että ylämäkikävelyn muodossa.
Olen mukana Adidas Runners -juoksuryhmässä ja toistaiseksi olen maininnut asiasta vaan Instagramissa (katarinaruusu) sekä Snapchatissa (katasti). Ryhmän idea lyhyesti on se, että kokoonnumme tietyn ydinporukan kesken viikottaisille juoksulenkeille ja tästä eteenpäin yhä useampi juoksulenkki on täysin avoin kaikille teillekin! Lenkit ovat vaihtelevan tasoisia - välillä mäkitreeniä ja välillä tekniikan harjoittelua tai tasamaajuoksua. Jokaiselle lenkille pyritään tekemään vähintään kaksi erilaista juoksryhmää, joissa on mahdollisuus tehdä joko lyhyempää tai pidempää lenkkiä vaihtelevilla vauhdeilla. Tavoitteena on siis, että mahdollisimman moni uskaltautuu mukaan yhteislenkeille ja pitämään hauskaa urheilun parissa. Ennen ja jälkeen juoksulenkin kokoonnutaan Annankadulla sijaitsevassa Why join the navy -baarissa, jossa voi lenkin jälkeen nauttia smoothieta, mehua tai vaikkapa kylmän bissen jos siltä tuntuu.

Mä yritän huudella näistä tulevista avoimista lenkeistä parhaani mukaan, joten olkaahan kuulolla :)!
Asia, jonka olen itse tässä lyhyen elämäni aikana oppinut, on se, että väkisin ei tapahdu mitään hyvää. If you force it, it's probably shit. Etenkin liikunnan suhteen mulla toimii se, että treenaan ainoastaan silloin, kun mieli tekee. Tottakai välillä saattaa olla sellainen "äh, jaksankohan mä mennä" fiilis, jonka tullen kannattaa punnita, onko kyseessä vaan laiskuus vai väsymys. Mikäli vähän vaan laiskottaa, päätän useimmiten treenata, mutta jos oikeasti väsyttää tai ei tee yhtään mieli, menen kotiin.

Suosittelen myös panostamaan niihin lajeihin, jotka oikeasti tuovat nautintoa elämään. Kuntosaliharjoittelu ei ole todellakaan ainoa laji maailmassa, eikä kannata masentua, jos sitä ei osaa fiilistellä. Lähde ystävien kanssa trampoliinipuistoon, seinäkiipeilemään, kokeilemaan uutta tanssilajia (me mennään ensi viikolla duunikavereiden kanssa testaamaan dancehallia), kävele luonnossa, kokeile koiran kanssa agilitya, mene mukaan kaiken maailman ilmaistreeneihin, tee Youtubesta treenivideoita... Mahdollisuuksia on niin paljon, että kaikille varmasti löytyy joku mieleinen laji!
kuvat: Janina Pohja
lokaatio: TFW Konala
treenivaatteet saatu Adidakselta

Tärkeintä treenaamisessa on pitää hauskaa. Liikunta antaa meille iloa, endorfiineja ja mahdollisuuden nollata ajatukset arjen pyörityksen keskellä. Miksi ei siis otettaisi siitä kaikkea iloa irti? Heilutetaan pyllyä, kun kuullaan hyvä biisi radiosta, seistään käsillä vaikka julkisilla paikoilla, leikitään koiran kanssa ja hullutellaan, kun mieli tekee.

Ai pirumaakari kun on hyvä fiilis! Aurinko paistaa, perjantai ei ole aiemmin tuntunut näin vapauttavalta ja huomenna on vielä Tallinnan reissukin edessä. Toivottavasti teilläkin on hyvä fiilis ja vietätte mukavan pääsiäisen! Syökää paljon suklaamunia ja nauttikaa. <3

1 kommentti: