maanantai 20. helmikuuta 2017

Tämän hetken suosikki aamupala

Heissan ja tehokasta viikon alkua kaikille!

Tänään aion jakaa teidän kanssanne mun viimeaikojen lemppariruuan ja useimmiten syön sitä aamuisin, mutta yhtä hyvin se sopii myös esimerkiksi väli- tai iltapalaksikin. Kyseessä on chiapuuro ja mikäli yhtään seuraatte vallitsevia ruokatrendejä, ette varmaan ole jääneet paitsi tästä hehkutuksesta. Kyseessä oleva siemen on erittäin proteiini- sekä kuiturikas ja siksi toimii tosi hyvänä välipalana mihin tahansa aikaan päivästä. Jos muistatte, olen joskus kertonut että mä lämpenen todella hitaasti kaikille trendijutuille, eikä tämäkään ollut poikkeus.. Mulla meni tosi pitkään, että ymmärsin tämän ruuan idean ja aionkin kertoa, mitä juttuja kannattaa pitää mielessä chiapuuroa valmistaessa.
Ekoja puuroja syödessäni mietin, että miksi kaikki hehkuttaa tätä. Eihän tämä maistu yhtään miltään. A-haa, kyllä vain. Chiasiemen ei maistu itsessään yhtään miltään, eli tärkeää on osata maustaa puuro oikein. Tähän päivään mennessä olen oppinut sen, että pelkkä vesi ei riitä nesteeksi, vaan mukana kannattaa olla jotain muutakin. Tykkään itse tehdä puuron jugurtti-maito-pohjaan, eli miksailen vähän niitä keskenään. Makeutukseen sopii hyvin hunaja, eri makuiset proteiinijauheet sekä tietenkin erilaiset mausteet.

Olen löytänyt oman suosikkiyhdistelmän, joka koostuu joko turkkilaisesta tai kaurajugurtista, kauramaidosta, vaniljaherasta, suolasta sekä hunajasta. Näitä raaka-aineita yhdistelemällä puuroon tulee jo itsessään mukavan mieto, mutta maukas maku, ja mikäli siihen kaipaa lisää luonnetta, voi käyttää esimerkiksi kanelia tai kardemummaa. Eikä pidä myöskään unohtaa hyviä härpäkkeitä puuron päälle - ne tekevät hyvän loppusilauksen herkulliselle aterialle. Muistakaa kuitenkin, että chiaa ei suositella syötävän päivittäin, ainakaan isoissa määrin, joten kannattaa muistaa nauttia myös muita välipaloja tämän sijasta. 

Tässä kaikki raaka-aineet, joita tykkään itse käyttää:

Jugurtti
Maito/vesi
n. 0,5 dl chiaa
Ripaus suolaa
Hunajaa
Puoli mitallista heraa

Banaania
Mysliä
Riisikakun palasia
Maapähkinävoita
Suklaahippuja
Pähkinöitä

Siemenethän turpoavat nesteen kanssa yhdistyessään. Sen vuoksi niitä täytyy liottaa hetken aikaa, joten ihan sekunnissa tämä puuro ei valitettavasti valmistu. Mä olen tehnyt aina niin, että laitan siemenet likoamaan sellaiseen määrään nestettä, että ne juuri ja juuri peittyvät ja turpoamisen ajaksi menen hoitamaan aamutoimeni, keitän kahvia ja niin edelleen. Jo 15 minuuttia jääkaapissa tekee ihmeitä ja puuro on valmis nautittavaksi. Ps. Olen kuullut, että esimerkiksi erilaiset hedelmäsoseet sopivat todella hyvin tämän kaveriksi. Se onkin seuraavana testilistalla!

Mikäli haluat laittaa puuron yön yli tekeytymään, kannattaa nestettä laittaa vähän enemmän. Huom! Laita mieluummin liian vähän kuin liian paljon nestettä, sillä sitä voi aina lisätä ennen syömistä. Pääasia on, että siemenet saavat tarpeeksi nestettä turvotakseen. 

Oletteko te hurahtaneet chiapuuroon? Mikä mahtaa olla just sun lemppariresepti siihen? Lisäinspiraatio ei ole koskaan pahitteeksi, tälläkään suunnalla.

Mukavaa viikkoa!

3 kommenttia:

  1. mää olin ihan hullu chiapuurofani joskus pari vuotta sitten mutta jossain vaiheessa innostus lopahti ja sen jälkeen oon käyttäny chiaa aika satunnaisesti. aikoinaan lemppari chiapuuro syntyi kookosmaidosta, banaanista ja vaniljasta, mm! vois kaivaa chiat takas viikottaiseen käyttöön :)

    VastaaPoista
  2. Oi ihana idea noi riisikakun palaset ja vielä yhdistettynä maapähkinävoihin, nam!
    Mun oma bravuuri tuorepuuro on:
    Puolikas tai kokonainen muussattu banaani (riippuen siitä, haluanko esteettisyyden vuoksi puolet palasina koristeeksi)
    Noin 1,5-2 rkl chiaa (en koskaan mittaile:D)
    Noin 1 dl kaurahiutaleita
    Reilusti mantelimaitoa
    Jogurttia (lemppari on Alpron kookos-soijajogurtti)
    Kanelia
    Ja yön yli tekeytymällä tulee mun maun mukaan paras. Aamulla lisään päälle vielä kiiviä, marjoja, kookoshiutaleita... you name it! Aivan ihana aamiainen kyllä ja parasta on, kun variaatioita on niin monia! Kivaa viikkoa sulle Kata ja kiitos ihan lemppariblogista! :)

    VastaaPoista
  3. Ihanan näköinen aamiainen, pitänee kokeilla itekki! hei mä tässä mietin että kun sulla oli täällä joskus syksyllä sellainen postaus, jossa esittelit ihania sisustustauluja ja olit siihen muistaakseni linkannut sen osoitteenki mistä olit tilannu. en nyt sattunu löytämään sitä postausta niin josko voisit laittaa sen linkin vaikka tähän uuelleen? Kiitos paljon :))

    VastaaPoista