tiistai 12. tammikuuta 2016

Kattava paketti mun arkiruokailusta

Heippodei ja hellät tunteet!

Paljon on kyselty ruoka-aiheisia postauksia ja etenkin sellaista, jossa kertoisin vähän yksityiskohtaisemmin mun arjen ruokailuista. Miten ja mistä raaka-aineista mun ateriat koostuu, kuinka paljon syön ja mikä on noin ihan muuten vaan mun filosofia ruuan suhteen. Nyt rukouksiinne on vastattu ja täältä pesee kaikki keksimäni info asian suhteen, let's mennään!

Mun ruokailun kulmakivenä toimii helppous. Ruokien on ehdottomasti oltava helppoja valmistaa ja arvostan toden totta myös nopeita reseptejä - mikään ei ole mun mielestä miellyttävämpää kuin syödä helppoa ja herkullista ruokaa. Mä oon juuri sellainen tyyppi, joka skippaa kaikki miljoonan ainesosan reseptit ja lähtee etsimään niitä helpompia yksilöitä. Mitä vähemmän raaka-aineita ja valmistusvaiheita, sitä parempi!

_MG_9552
Avokadoa, banaania, kurkkua, kauramaitoa, kaurahiutaleita ja kananmuna + gojimarjat, pinjansiemenet, pähkinät sekä chiasiemenet.

Kerrataan tämäkin asia, jos tänne olisi vaikka eksynyt uusia lukijoita: Olen jättänyt ruokavaliostani pois punaisen lihan sekä kanan, mutta kananmunia syön säännöllisesti ja kalaa silloin tällöin. Maitotuotteiden käyttöä olen vähentänyt pikku hiljaa ja nykyään niitä tuleekin käytettyä hyvin vähän. Toisinaan juustoa ruuanlaitossa tai leivän päällä ja siinäpä se taitaakin olla. Olen huomannut pärjääväni todella hyvin ilman maitoa ja nykyään jos erehdyn juomaan esimerkiksi maitopohjaisen smoothien, vatsani ilmoittaa siitä hyvin äkkiä murisemalla niin ettei se varmasti jää huomaamatta.

Aamupalapolitiikka:

Ihan ensimmäiseksi täytyy mainita eräs asia. Kun liha on poissa kuvioista ja raaka-aineet ovat kevyempiä kuin ennen, on pakko muistaa syödä paljon aamusta iltaan. Kunnon aamupala takaa hyvän startin päivään ja ainakin omalla kohdallani runsas aamiainen ehkäisee illan nälkähirviöitä erikoisine mielitekoineen. Kasviruokaa (ainakin sen tyylistä jota itse syön) saa hyvällä omallatunnolla lapata suuhunsa kaksin käsin, ei hätää.

Aamuisin tykkään syödä tosi vaihtelevaa ruokaa - smoothiebowlit (kuvassa), munakkaat, munakokkelit, smoothiet, kauramaitoon tehdyt puurot lisukkeineen ja erilaiset leivät löytää tiensä mun lautaselle säännöllisin väliajoin. Nyt lähiaikoina olen kaivannut lämmintä aamiaista, jonka valmistus ei vie liikaa aikaa joten olen päätynyt munakokkeliin kerta toisensa jälkeen. Talvisin mulla on yleensä ollut suosiossa myös puurot, mutta lähiaikoina niiden valmistaminen on vähän jäänyt - mulla nimittäin pysyy nälkä paljon paremmin munakkaan avulla. Kesäisin tykkään sitten syödä ja juoda kylmiä smoothieita ja nauttia niitä hartaasti lämpiminä aamuina.

_MG_1053
Avokado, Bataattiranskalaisia, lehtikaalia, vihreitä linssejä, porkkanapastaa ja keräkaalia pannulla paistettuna.


Lounas ja päivällinen:

Mun lemppariruokaa on vaan kaikki erilaiset sörsselit. Mun kasvisruokailu on tuonut uuden tyylin mun lautaselle - enää ei noudateta sitä perunat, makaroni tai riisi + kastike -kaavaa, vaan lautaselle löytää aina kerta toisensa jälkeen monta erilaista raaka-ainetta yhteen sörssättynä ja ah, aina maistuu super hyvälle! Tämä on super helppoa kun ei tarvitse tarkemmin miettiä mitään reseptejä, kunhan vaan haalii käsiinsä muutamia itseään miellyttäviä ainesosia ja valmistaa niitä tarpeen mukaan.

Tässä pieni lista raaka-aineista, joita itse tykkään käyttää. Ja tosiaan näitä kaikkia voi vaan miksailla edestakaisin ja ympäri ämpäri.

Avokado
Erilaiset kaalit pannulla paistettuna (kerä-, puna-, parsa-, kukka- lehtikaali..)
Pavut ja linssit
Punajuuri uunissa paistettuna (siitä tulee myös todella hyvää punajuuritahnaa blendaamalla)
Erilaiset herneet
Porkkanasta ja kesäkurpitsasta tehdyt suikaleet
Tofu
Paistettu paprika
Bataatti kaikissa muodoissaan
Idut
Falafelit
Soijarouhe

Lisäksi kaikki tutut salaattiainekset - kurkku, tomaatti, salaatti.. You name it!

Esimerkiksi pavuista ja linsseistä on moneen. Niistä voi tehdä keittoja, pihvejä, tahnoja tai syödä sellaisenaan paistettuna ja maustettuna. Pyrin aina valmistamaan vähän vaihtelevasti näitä eri lajeja, etten kyllästy totaalisesti. Olen lähiaikoina syönyt paljon myös porkkanapastaa, se on niin ihanaa niin maultaan kuin kostealta koostumukseltaankin. Tarvitset vain porkkanoita ja kuorimaveitsen, ei sen hankalampaa!

_MG_1011 _MG_9890
Punakaalia, valkoisia papuja, porkkanapastaa

Yksi vinkki jonka voin kaikille lämpimin sydämin antaa: Ole ennakkoluuloton. Nappaa kaupan hyllyltä oudonkin näköisiä hedelmiä, juureksia ja vihanneksia koriisi ja kokeile tykkäätkö niistä. Aika usein saatat yllättyä erittäin positiivisesti ja voit löytää uusia lemppareita. Kasvisruokailu on avannut mun silmiä äääärimmäisen paljon ja ihan hirvittää ajatella, kuinka yksipuolisesti olen aikoinaan syönyt. Siinä missä ennen mulle oli saavutus tehdä pieni vihersalaatti makaronilaatikon kylkeen, valmistan tänä päivänä ateriani 80 prosenttisesti kasvisten, vihannesten ja juureksien ympärille. Aika hurjaa, pakko myöntää että olen ylpeä itsestäni. Niin paljon olen päässyt parempaan suuntaan.

_MG_1039

Välipalat ja iltapalat: 

Välipaloiksi tykkään syödä erilaisia ruokia. Välillä tekee mieli pistää poskeen pussillinen babyporkkanoita ja siihen kylkeen vaikka kourallinen pähkinöitä kun taas välillä haen salaattibaarista kaksi kananmunaa ja niillä pärjää hyvin taas seuraavaan ateriaan asti. Muita hyviä suosimiani välipaloja ovat esimerkiksi erilaiset smoothiet, tuorepuristetut mehut, riisikakut maapähkinävoilla ja banaanilla tai pari hedelmää.

Riippuu ihan päivästä, mutta yleisesti ottaen nämä samat muonat kelpaa myös iltapalan merkeissä. Jos olen ollut pidemmän aikaa syömättä ennen iltapala-aikaa (esimerkiksi töissä koko illan), tekee mun mieli jotain hiilaripitoista, kuten leipää tai puuroa. Monesti rankan työpäivän jälkeen maailman paras asia on ollut paahdettu jälkiuunileipä avokadolla, kurkulla ja tomaatilla. Ai että! Olen kuitenkin pyrkinyt vähentämään leivän syöntiä tiedostaessni monta muuta parempaa energianlähdettä juuri esimerkiksi iltaisin tai aamuisin. Nyrkkisääntönäni toimii enintään kaksi palaa päivässä (vaikka en edes läheskään päivittäin sitä syö), ettei mene ihan puputtamiseksi niin kuin joskus nuorempana meinasi käydä.

_MG_0110 Marinoitua jalotofua, bataattiranskalaisia ja salaattia.

Sellasta kuuluu mun ruokapöytään tänä päivänä (huvittavaa kirjoittaa näin, kun tällä hetkellä emme omista edes ruokapöytää, sohvapöytää unohtamatta, kun ollaan muuton alta myyty kaikkea kamaa pois..), enkä voisi olla tyytyväisempi nykyiseen lautasmalliini. Kasvisruokailu on antanut mulle hurjan paljon ja vain erittäin harvoin tulee fiilis, että hitto, nyt tekis mieli kebabia. Mutta onneksi falafel -pitat on keksitty ja varsin mainio keksintö onkin ;-)

Olisi todella huippua kuulla ajatuksia tästä postauksesta ja yleisestikin teidän arkiruokailustanne. Löytyykö samoja elementtejä vai onko meidän ruuat ihan eri maata keskenään? Olen kuullut, että nyt on somessa meneillään vegaanihaaste, onko joku teistä siinä mukana? :-)

Ps. Detox -mehukirjan voittivat seuraavilla sähköposteilla osallistuneet:
veerassaberg@gmail.com, karoliinaaemilia@gmail.com, jepakk@gmail.com, anna_88@luukku.com sekä minnamarikaa@hotmail.fi. Onnea teille! Laitan teille pian sähköpostia, joten kurkkikaahan postejanne lähipäivinä :-)

14 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus! Täytyykin testailla tota tofua. Harmittavan usein mä teen aina niitä samoja ruokia, pitäis testailla uusia. :-)

    aboutmylife-peppi.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti, kiva kuulla että tykkäsit postauksesta! Suosittelen tofun valmistamista, se on todella hyvää ja varsinkin noi valmiiksi marinoidut on niin hyvän makuisia jo itsessään, ettei ole pelkoa jos ei osaa vielä kunnolla maustaa itse :-)

      Poista
  2. Mahtava postaus ja ihania, herkullisia ruokakuvia! Mulla on lähes identtinen ruokavalio sun kanssa ja fiilis on m a h t a v a! :-) Ihan huippua, ruoanlaitto ja sen syöminen ei ole koskaan ollut näin kivaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack så mycket <3 Mahtavaa kuulla, mulla on kans toiminut tosi hyvin tämmöinen 'ruokavalio'! Ihana kuulla :)

      Poista
  3. Paljon löytyy samoja elementtejä! Itsekään en syö muuta lihaa paitsi kalaa, lähinnä syystä ettei oma vatsa kestä papuja.. Mutta ihanan värikkäitä annoksia sulla! :)

    www.annekatariina.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, kiva kuulla! Joo mulla oli kans pavuissa hieman totuttelemista ja välillä saattaa linsseistä vetää vatsan jalkapallon kokoiseksi.. Pitää vaan muistaa se kohtuus ja rauhallinen ruokailu ettei mene hotkimiseksi. Värikkäitä kyllä ovatkin ;-)!

      Poista
  4. Niceee, voisit pitää mulle jonku kokkikoulun :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, tässä on sulle alkeiskurssi ;)

      Poista
  5. Heippa! Kivoja idiksiä ja sopivan rentoa asennetta;) Paljon veikkaisit, että viikossa kuuluu tyypillisesti rahaa ruokaostoksiin? Näin opiskelijana kiinnostaa, mitä kasvisruokavaliolla eläminen maksaa vaikka suhteessa eläinkunnan tuotteita käyttävään ihmiseen verrattuna:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, rennolla otteella mennään ja oon kyllä tykännyt :) Oon kyllä varmaan huonoin ihminen vastaamaan tähän, kun eläinkunnan tuotteita syövän poikaystävän ruuat menee aina samaan laskuun.. Mutta mitä nyt äkkiseltään veikkaisin niin ehkä n.30 euroa. Tietysti on viikkoja jolloin rahaa kuluu enemmän jos haluan kokkailla erikoisjuttuja, mutta sellainen perussetti jossa on tofua, kasviksia, papuja, kauramaitoa, linssejä, bataattia ja hedelmiä kustantaa viikossa varmaan about sen 30 euroa. Pitäis varmaan joskus tehdä kunnon tutkimus tästä ja oikeasti kirjata ylös mun ruokakulut, nimittäin haluaisin itsekin tietää tämän summan :)

      Poista
  6. Mä syön usein samanlaista ruokaa, mutta ituja ja kaaleja en ole vielä kauheasti käyttänyt. Pannulla paahdetut ja hyvin maustetut (maustettu oliiviöljy, garam masala, valkosipulimauste) kikherneet on hirmuhyviä mun mielestä, etenkin bataattisosekeiton päällä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kokeilla myös niitä, mun uusi lemppari on juurikin nuo erilaiset kaalit! Ja hei, unohdin kikherneet tyystin tosta omasta listasta, varmaan siksi etten hirveästi syö niitä.. MEinaa tulla niin jalkkismaha että huhhuh, on pitänyt vähän rajoittaa :-D Ja täytyykin kokeilla ton keiton kanssa niitä, nami!

      Poista
  7. Mä niin palkkaisin sut tänne mun henkilökohtaiseksi ruuanlaittjaksi jos vaan ois sitä rahaa! :D Oon monesti miettiny, että onko vihreiden ja punasten linssien välillä joku merkittävä ero? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha awws! No sä voit ottaa vinkkei näistä ja varmasti loihdin iteki näitä tosi nopeesti ja vaivattomasti ;-) Maultaan ne on molemmat aika mietoja ja jos ostaa linssit raakoina ja niitä täytyy keitellä, vaativat vihreät linssit enemmän aikaa :-) Vihreissä on enemmän ehkä sellainen hernemäinen maku. Mutta mun mielestä käytännössä ihan samat muuten!

      Poista